Po dlouhé odmlce se Path of Exile 1 vrací konečně s novou expanzí, Secrets of the Atlas, která vyjde už 13. června. Grinding Gear Games slibují pořádnou dávku novinek: nový endgame obsah, ligovou mechaniku Mercenaries of Trarthus, vylepšení starších mechanik, množství nových unikátek a hromadu QoL vylepšení. Pojďme se tedy podívat, na co se můžeme těšit po tom skoro ročním čekání.
Secrets of the Atlas – nová endgame expanze
V této expanzi se opět setkáme se Zanou, která zmizela v záhadných trhlinách reality. Na její záchranu se vydáváme s novou postavou Eagonem, který dokáže tyto trhliny otevřít jako tzv. Thread of Memories.

Thread of Memories mapy
Každá mapa v těchto vláknech má své unikátní vlastnosti a modifikátory. V rámci těchto map potkáme monstra ovlivněná tzv. „Memory Petals“, které budeme moci jejich poražením získat a využít na efekty podobné Sentinelům (ze Sentinel League). Například budeme díky tomu moci použít Memory of Disbelief, která způsobí, že ovlivněné mobky už nebudou dropovat obyčejné itemy, ale jen currency, mapy, skill gemy a podobně.
Na konci každé jednotlivé mapy se po poražení bosse také objeví oltář (podobný jako Eater a Exarch oltáře), kde si budeme moci vybrat 1 ze 2 módů, které ovlivní všechny nadcházející mapy daného vlákna. Hlubší průchod vláknem nám tedy umožní kombinovat tyto schopnosti a oltáře – a vývojáři slibují, že zažijeme ty nejnajuicovanější mapy.
Na konci každého vlákna (poslední mapy) nás čekají také speciální Memory bossové – například Sirus ve zkreslené verzi z paměti Zany. Jejich porážka nám poskytne fragmenty, díky nimž lze vyzvat nové pinnacle bosse: Incarnation of Dread, Incarnation of Neglect a Incarnation of Fear.
Nové crafting mechaniky:
Z memory map nám také budou padat itemy s tzv. Memory Strands. Tato vlákna zaručují, že item bude mít lepší tiery affixů, a umožňují tak vytvářet silnější itemy než kdykoliv předtím.
Přibývají nové crafting currency jako Orb of Remembrance (přidává Memory Strands na obyčejný předmět) nebo Orb of Unravelling (spotřebuje Memory Strands k náhodnému vylepšení affixů).
Mercenaries of Trarthus – nová ligová mechanika
V této lize potkáme zkušené žoldáky z Trarthusu, kteří nás vyzvou k duelu. Než tento duel začneme, můžeme si vybrat, co se stane po jejich porážce:
- Najmeme si je jako společníky, kteří nám pomáhají v boji.
- Vezmeme si jeden z jejich předmětů.
- Pošleme je do vyhnanství.
Mercenaries mají unikátní archetypy (např. Eruptor, Striker, Sniper), vlastní vybavení, speciální unikátní předměty, které nelze získat jinak, používají různé skilly a občas na nich mají speciální supporty. Dokonce i jejich skilly jsou občas unikátní „Trarthan“ verze klasických skillů.
Pokud si žoldáka najmeme, můžeme mu dát nové vybavení a přizpůsobit si ho. Osamělí auraboti si konečně můžou zahrát v „partě“!
Goldy a Settlers of Kalguur jdou do core
Mechaniky spojené se zlatem, které byly představeny v Settlers of Kalguur, se stávají stálou součástí Path of Exile. Kingsmarch je nyní již kompletní město – nemusíme ho tedy sami zase a znovu (snad už popáté) stavět! Nadále však můžeme využívat služby jako:
- Currency Exchange
- Black Market gamble
- Posílání lodí
- Rekombinátory
Z shippingu budeme získávat nové Runegrafty (nahrazují mastery v passive tree) a tetování na pasivní strom.
Vylepšený Betrayal
Betrayal systém prošel zásadním přepracováním. Syndicate Mastermind již neresetuje stav syndikátu. Díky tomu můžeme hrát Betrayal efektivně a zároveň nebudeme přicházet o boss encounter. Crafting sprees byly zjednodušeny a vylepšeny, přičemž se přidaly nové možnosti jako „Reflecting Mist Crafting Spree“ nebo opakované korupce unikátních předmětů speciálními novými orby.
Z Betrayalu budeme nově získávat také Allflame Embers. To jsou staro-nové mapové fragmenty, které nahrazují packy monster v mapách speciálními monstry s unikátními vlastnostmi a odměnami.
Například Allflame Ember of Propagation šíří modifikátory mezi rare monstry, což může vést k vytvoření extrémně nebezpečných ale velice odměňujících encounterů.
Zásadní Quality of Life vylepšení
Update přináší množství zásadních QoL vylepšení, např.:
- Možnost pauznout hru
- Automatické sbírání Breach splinterů
- Zvýraznění použitelných předmětů při craftění
- Map device má nyní vlastní inventář pro více map a scarabů
Závěrem
Path of Exile: Secrets of the Atlas přináší obrovské množství obsahu, od nových bossů přes zásadní změny craftingu až po vylepšení systému Betrayal. Liga Mercenaries of Trarthus pak přidává možnost najmout si silné žoldáky, kteří nás podpoří v bojích. Expanzí se do hry také dostávájí goldy a mechaniky Settlers of Kalguur, které sice spousta lidí po tom roce již nechce vidět… ale většině by velice chyběly, pokud by se vývojáři rozhodli je nepřidat.
Expanze vychází 13. června a my se už teď těšíme, až ji sami vyzkoušíme!